קיץ בבולגריה עם הילדים

טיול בעונת הקיץ

ימים: 7
טיול משפחתי

ההחלטה לטוס הייתה ספונטנית, כשהחלטנו לבטל אילת זוגי שלושה לילות, ובכסף זה לרכוש כרטיסי טיסה ורכב לכל המשפחה לשבעה לילות בבולגריה...

לוגיסטיקה:

כרטיסי טיסה הוזמנו כחודש וחצי מראש עם "וויז אייר". אנחנו כבר שנים שלא טסים עם מזוודות, אבל הפעם, בגלל הבלגאן בעניין המזוודות האבודות, הזמנו "פריוריטי", שזה מייקר קצת את המחיר, אבל מבטיח שהטרולי ותיק גב לכל אחד יעלו אתנו למטוס. עוגמת נפש וקניות בחו"ל היה עולה לנו יותר.

כרטיסים לכולם 4000 ש"ח.

רכב.

הזמנו בחברה מקומית בעלות של 2000 ש"ח לשבוע.

ביטוח:

עשינו דרך חברת "הראל" עם הנחה דרך מקום העבודה.

תקשורת:

אני והבעל הזמנו חבילת גלישה דרך פלאפון, לילדים קנינו סים מקומי בשדה תעופה בורנה בעלות של 80 ש"ח לשלושתם ביחד. 15 ג'יגה כל אחד.

יום 1

הטיסה שלנו ב 8:50 בבוקר מטרמינל אחד. מכל הסיפורים והתמונות המלחיצות של תורים מטורפים, הגענו ב 5:20 לחניון 22, בשעה 5:35 היינו בטרמינל 1, בשעה 5:50 היינו בדיוטי פרי אחרי הכל. כן, חצי שעה. היה ריק לחלוטין, במיוחד לאלו שטסים עם טרולי.

הטיסה יצאה בזמן, שעתיים סך הכל ולקראת 12:00 כבר היינו מחוץ לשדה התעופה עם הרכב.

Kalimanski Han

מקום לינה הראשון שלנו הזמנתי בכפר Kalimantsi במרחק של 22 ק"מ צפון מערבה מורנה. המקום מהמם ופשוט שבנוי כמו כפר אתני המדמה את החיים בבולגריה של פעם. בתים מטופחים עם גגות רעפים, פינות חמד, מפלים קטנים, סוסים, וחיות נוספות, מסעדה עם שולחנות בחוץ תחת גפנים כשהתרנגולים מטיילים בין השולחנות. ירוק ופסטורלי להפליא! כאן הזמנו שני חדרים לארבעה לילות.

נתקלתי בקשיים ליצור קשר בצורה עצמאית, ובסוף הזמנו את החדרים דרך המדריכה ג'ני, דוברת עברית שהזמנתי סיור יום איתה, כי נורא רציתי להיות פה.

כשהגענו למקום, נפגשנו על בעלת המקום, סבתא חמודה דוברת רוסית, שכמעט מיד נזכרה מי אנחנו ומה אנחנו רוצים ממנה.

הייתה לי הרגשה שאנחנו הישראלים הראשונים שנשארים ללון כאן, אבל אולי אני טועה.

היא הראתה לנו שני חדרים מהממים, מרווחים ועם מזגן, הכל בסגנון של פעם ומצופה עץ. אנחנו ממש אהבנו.

עלות שני החדרים ללילה היא 250 ש"ח, חדר שלנו 110 ש"ח, של הילדים 140

ישבנו לאכול צהריים במסעדה. על 4 מנות בשרים על האש שהוכן במקום, מאפה בטבון עם גבינות כמו פיצה, שני סלטים עם גבינה בולגרית, בירה, יין ושלושה מיצים, שילמנו 162 ש"ח. לארוחה. למשפחה...זה השלב שמרגישה קצת לא נעים, מין הרגשת ניצול קלה וכעס על יוקר המחייה אצלנו.

עלות שני חדרים ללילה 250 ש"ח.

הבעיה היחידה שצריך לשלם על הכול במזומן וגם אין ווי פיי. חוץ מזה, שלמות! ולא לצפות לפסיליטיז, לא מחליפים מגבות, לא מסדרים את המיטות הכול מותאם לאווירה.

לאחר מנוחה קלה, לקחתי את הילדה והקטן לטיול סוסים דרך המקום. הלכנו לעשות סיבוב בכפר, ממש ממש כפר קטן, עם המון ירוק, עצי פרי בכל פינה.

במכולת קטנטנה של הכפר קנינו את כל מה שאי אפשר להטיס בטרולי, סבונים, שמפו וכו'. שילמנו 16 ש"ח.. כל אלה ששואלים איך מסתדרים עם טרולי בלי להביא מוצרי טיפוח, פשוט קונים במקום ומשאירים אם נשאר מה להשאיר.

Primorsky Park

לקראת שש נסענו לורנה לפארק העירוני. הפארק גדול מאוד ויפה, עם פרחים ועצי ערמונים ענקיים. באנו לחלק עם לונה פארק קטן. רכשנו כרטיסיה נטענת ובילינו כשעה בכל מיני קרוסלות, מכוניות מתנגשות וכו' כל מתקן עולה בין 5-8 ש"ח. נחמד מאוד סך הכול, החום ירד, אבל היה לח מאוד. מסביב המון דוכני אוכל, מסעדות, גלידריות.

לאחר מכן חזרנו לכפר שלנו לארוחת ערב. בסופי שבוע יש פה זמרים עם מוזיקה עממית חיה, אנשים רקדו. אווירה טובה.

יום 2

הדולפינריום.

הדולפינריום נמצא בפארק שהיינו בו אתמול. מדובר במופע של 45 דקות. נחמד, במיוחד לילדים הקטנים. אנחנו כבר היינו בקייב לפני חמש שנים וזה ממש אותו מופע. ישנה אופציה של שחייה עם הדולפינים, אבל נכון לעכשיו עד אוקטובר אין את זה בגלל הקורונה, זה עולה 180 ש"ח, באתר שלהם רשום, מאחר והם לא יודעים כיצד קורונה תשפיע על הדולפינים.

עלות המופע: 250 ש"ח למשפחה.

הגענו ממש לקראת המופע ולא הייתה חניה, כך שנאלצנו לחנות די רחוק. אחרי המופע חזרנו לרכב לאורך הטיילת עם הנוף לים, מאוד מאוד יפה.

חזרנו לכפר שלנו לארוחת צהרים בערב תתקיים פה חתונה. בעלת המקום אמרה לי אתמול, כי תהיה לנו הזדמנות לראות חתונה בולגרית וכך היה.

טיול ג'יפים.

Country side

בשעה 15:45 הגיע ג'יפ לאסוף אותנו לטיול שקבעתי בבוקר דרך בעלת המקום.

מבחינתי ממש טיול חובה! פשוט מדהים! המדריך גאלו (Galu) בחור חמוד ושנון עם חוש הומור מצוין, הצחיק אותנו כל הדרך. מדבר רוסית ואנגלית ועוד מלא מילים בעברית. היו אתנו עוד שני ג'יפים, כל אחד לששה נוסעים חוץ מהנהג. עברנו דרך בונקר גרמני מימי מלחמת העולם השנייה, נכנסנו ליער, ניסינו את מזלנו עם רובה אוויר.

הגענו לתצפיות מדהימות, נכנסנו לכפר למשפחה מקומית של שני זקנים חמודים בבגדים מסורתיים שפגשו אותנו עם נגינה מסורתית בכלי מוזר, שנשמע כמו סקוטי. הסבתה הראתה לנו איך עושים מאפה מקומי עם גבינה שבסוף אכלנו אותו עם יוגורט ומלפפונים מגינת הירק שלה.

תחנה האחרונה שלנו הייתה במקום בו אנחנו לנים לטעימות דבש ורקיה, משקה אלכוהול מסורתי, שהם עושים לבד, שאותו טעם רק בעלי, כי שני הג'יפים הנוספים שהיו אתנו היו מכווית. הופתעתי לגלות, שהמקום ענק, מסתבר שאנחנו לנים רק בחלק קטן ממנו, הוא עדיין לא גמור עובדים על ספא. אני בטוחה שכשיסיימו אתו, המחיר לא יישאר כפי שהוא היום. החברה מכווית נשארו לארוחת ערב במסעדה בכפר, ואנחנו נסענו לאכול בורנה. קחו בחשבון שיש אופציה כ זו בהזמנת טיול הג'יפים.

עלות: 54 ש"ח למשתתף.

המדריך גאלו: 359899827645+

ממש ביציאה מהמקום לינה שלנו יש שדה חמניות, הייתה שקיעה מדהימה ולא יכולנו להתעלם! מה גם, שנראה שאנחנו היחידים בארץ שלא הצטלמנו עם החמניות השנה.. כך, שלגמרי, השלמנו את החסר!

Happy grill bar

בדרך כלל אני לא ממליצה על המסעדות. אבל הפעם ממש חייבת להמליץ. מסעדה עם אוכל מצויין, התפריט עם תמונות. אוכל מגוון כולל סושי. המחירים טיפה גבוהים מהמקום שלנו בכפר, ועדיין זולים מאוד, מאוד מאוד.

במהלך החופשה חזרנו לכאן עוד פעמיים.

יום 3

מוזיאון הצוללת.

Подводница c - 84 " Слава"

אקדים ואומר, שאם אינכם מדברים רוסית, לכאן כדאי להגיע עם מדריך דובר השפה, אחרת לא תבינו כלום. וכפי שהבנתי לאחר מכן, גם זה שתרגמו לנו לרוסית, זה יוצא דופן.

מדובר במוזיאון, שהוא צוללת סובייטית שנבנתה ב 1959 ובשנת 1985 הועברה לבולגריה. היום משמשת כמוזיאון ומנצאת בים.

נכנסים לתוך הצוללת, מטפסים יותר נכון, לאלו הסובלים מקלאוסטרופוביה, ממליצה לוותר מראש. בפנים מקבלים הסבר מרתק על הצוללת, על 55 (!!!) אנשים שהיו משרתים בה, ו 25 ימים שהייתה יכולה להיות תחת המים.

לא יאומן, שזה נחשב לשרות הכי שווה בצבא הרוסי ונבחרו אליו הכי טובים שיש. הצפיפות לא הגיונית ברמות קשות!

באמת חוויה מיוחדת במינה. נכנסים אליה רק עם מדריך בכל שעה עגולה. אנחנו היינו שניים עשר אנשים והיה נורא צפוף! לא יודעת איך נדחסו לשם בזמנו עוד ארבעים ושלושה גברים...

הסתבר בדיעבד, שהמדריך תרגם לנו לרוסית, וזה היה ממש חריג. אז גם לכאן כדאי להגיע עם מדריך מקומי.

ההדרכה כ 30-35 דקות (לא צריך יותר).

עלות: מבוגר 21 ש"ח. ילד עד גיל 18, 11 ש"ח.

מוזיאון הזכוכית.

Museum of Glass

ממליצה בחום לוותר! המוזיאון הזה צמוד למוזיאון הקודם ואפילו אותה קופה, כך שהתבקש ללכת לשניהם. גם פה נכנסים עם מדריכה, רק שפה, המדריכה לא טרחה לתרגם לנו, כך ששמענו הסבר מרתק בבולגרית בלי להבין מילה, כל זה בחום איימים ללא מזגן כלל. וברגע שחשבנו שלא יכול להיות גרוע יותר, נכנסנו לשלב המעשי וראינו את התהליך עצמו, כלומר לחום הקודם נוספו התנורים. בחיי, זה מה שעושים בגיהנום יום יום, שומעים הדרכה בבולגרית בתוך תנור בקיץ. תוותרו!

אומגה.

לצערי, אין לי את הפרטים. מדובר באומגה מעל הים באורך של 500 מטר, כשבסוף מגיעים למהירות של 80 קמ"ש.

הילדים עשו, אני איבדתי כמה חודשים מחיי עד שכולם היו על הקרקע. לקטן שלי ששוקל 27 ק"ג, הוסיפו משקולת.

הילדים ממש ממש נהנו!

צייד פטריות כמהין.

Thracian Truffles

בעיניי, מקום חובה, ממש ממליצה בחום ולו רק בגלל שאנחנו הישראלים הראשונים שביקרו שם!

האגדה מספרת, שזאוס שמע את נגינתו של אורפאוס, שהייתה מופלאה, כיאה לכל עלם חמודות שלבו נשבר. זאוס התרשם והתרגש עד עמקי נשמתו והחליט להעניק לאורפאוס מתנה. שלח ברק שהיכה באדמה, האדמה נפתחה וכך גילו בני האנוש (או חצי בני אנוש במקרה של אורפאוס) את פטריות הכמהין.

הסיור שלנו התחיל בשדה באמצע שום מקום, בנקודה ששלח לי דמיטרי, בחור מקסים בעל מרכז צייד פטריות הכמהין.

הוא אסף אותנו עם הטרקטור שלו ונסענו לתוך היער. שם ישבנו לשמוע סיפורים ועובדות מרתקות על פטריות הכמהין, שמעבר לזה שהן יקרות בטירוף, לא ידעתי דבר וחצי דבר עליהן.

לאחר מכן הוא שחרר את ארבעת הכלבות שלו שמיד החלו להתרוצץ, לחפור ולקפץ סביבנו. הכלבות מאולפת לטובת העניין, ועדיין צריך לשמור עליהן, לעזור לחפור לעתים ולדאוג שהן לא אוכלות את הפטרייה היקרה מנפט...לאורך כל הסיור ביער דמיטרי המשיך לספר לנו על הפטריות, על עצי האלון ובדיקות מיקרוסקופיות מיוחדות שהשורשים שלהם עוברים ע"מ לוודא שיש שם ניצנים של פטריות הכמהין. סיפורים על הכלבים, דרך האילוף ועוד ועוד. תוך כדי הסיפורים צהלנו והתלהבנו מכל פטריה שהכלבות הביאו או מצאו, חילקנו להם מחמאות וחתיכות נקניקיות בתמורה והתלטפנו איתם בלי סוף.

דמיטרי לקח אותנו לעץ אלון ענק, מסביב לעצי אלון האדמה יבשה בסיבוב מדויק. דמיטרי מספר, כי לפי דבריהם של הבולגרים הזקנים, אלו הן הנימפות שרוקדות בלילות סביב העצים, אותן נימפות אשר מעודדות את גדילת הפטריות, אך גם מפתות וגונבות את הגברים...

יש גם את הסיפור הפחות עסיסי בעניין, שפטריות הכמהין, פשוט, שואפות מהאדמה את כל הלחות, כך שאם רואים חלקים יבשים תחת עצי אלון, בטוח יהיו שם פטריות. לא יודעת...אהבנו יותר את הסיפור עם הנימפות, נשמע לנו אמין יותר.

אחרי שאספנו מעל קילו פטריות, חזרנו למרכז המבקרים שלו, אשתו ערכה לנו שולחן טעימות, תה, יין, דבש, ממרח כמהין שונים על לחמים, טעים בטירוף!

ממש, אבל ממש ממליצה להגיע ולהתנסות, באמת, שחווית יוצאת דופן! התחלנו ב 16:30 כשעתיים וחצי. מזג אוויר מושלם, רוח קרירה הצל של היער.

ליצירת קשר עם דמיטרי אפשר להתקשר

359894447860+

עלות סיור פרטי הוא 320 לבה (576 ש"ח ).

סיור בקבוצה 42 לבה (75 ש"ח ) למבוגר ו 32 לבה (57 ש"ח) לילד בן 2-12.

דמיטרי דובר רוסית מצויינת ובולגרית, אינו דובר עברית, כך שניתן להגיע אליו על מדריכים דוברי עברית.

יום 4

סיור מודרך עם ג'ני

מדריכה מקומית דוברת עברית.

היום הזה היה אמור להיות ביום השני, אך ג'ני המדריכה לא הרגישה טוב, אז היה שינוי תוכניות וטוב שכך, כי מזג האוויר היה מעונן וקריר, היום היחיד במהלך השבוע ויצא מושלם!

התחלנו ביער יפייפה, עלינו למבצר, הלכנו מסלול בטבע לגשר התלוי למערות. בדרך ג'ני סיפרה המון סיפורים, היסטוריה, תרבות, אוכל. בחורה חכמה, מצחיקה וכיפית.

בצהריים הגענו לחווה מדהימה עם אוכל מסורתי משובח, אגם שקוף וחיות משק.

סיימנו את היום בפארק האבנים, מסלול קצר גם שם, וסיפור מרתק על תיאוריות היווצרותם, אגדות ומיתוסים, התחבקנו עם אבנים, הבענו משאלות ונפטרנו מרוב האנרגיות השליליות.

בדרך חזרה תפס אותנו גשם זלעפות קיצי וכיפי, היה ממש מתבקש, כך שחזרנו לחדר מרוצים ורטובים.

לגבי המחיר, יש לקבוע מולה, תלוי בכמה גורמים, אנשים, מסלול וכו'.

ג'ני 359899834874+

יום 5

בבוקר עוזבים את מקום הלינה שלנו ועוברים לחלק השני של החופשה במתכונת "בטן גב" בחולות הזהב, שזו רצועת חוף לצד הים השחור עם מאה בתי מלון ברמות שונות.

פארק מים.

Aquapark Aquamania

פארק מים במרחק כחצי שעה מורנה. נמצא בתוך יער חורש, המון עצים, המון צל, שמשיות. הפארק לא גדול, אבל מספק בהחלט, מטופח, נקי, ירוק ויפה מאוד. אין מרחקים בין המתקנים, ממש ממש נוח, ברמה כזו שמשחררים את הקטן ותוך חמש דקות מוצאים אותו. הילדים מיד התפזרו לכיוון המגלשות ואנחנו עשינו מספר סיבובים בתוך אבובים בבריכה עם זרמים המקיפה את כך הפארק עם מזרקות בדרך. בחיי, אני יכולה לעבוד בזה, כל כך כיף! ממש רביצה על המים. ילדים מעל מטר עשרים יכולים להיכנס לכל המתקנים.

הגענו באחת עשרה ונשארנו כמעט עד הסגירה בשש. אכלנו במסעדה של המקום. מחירים נוחים מאוד. מאוד מאוד...

עלות: 350 ש"ח למשפחה לכל היום. בסופ"ש קצת יותר.

לא ראיתי שיש אופציה לשכור מגבות, אנחנו הבאנו אתנו, המגבות חוף הדקות הללו, שלא שוקלות כלום, לא עולות כלום ולא תופסות מקום בטרולי. (קניתי בפוקס ב 29 ש"ח).

בית מלון בחולות הזהב

Iti Dolce Vita Sunshine Resort

לקראת שש בערב הגענו למלון השני שלנו. המלון

ארבעה כוכבים, ברמה טובה ממש, חדרים מרווחים, נקי מאוד, אוכל טעים ומגוון. שלוש בריכות שרק באחת מהן יש "אגדודו" ועוד בריכה עם מגלשות לקטנים. המלון נמצא גם באזור ירוק מאוד. הזמנו על בסיס "הכל כלול" כדי לא לצאת כל פעם לחפש אוכל. בערב ישנם הפעלות לילדים ואז מופעי פולקלור, אילת שנות התשעים כזה, כשבסוף בא לכם להגיד: "איזה בידור!"...לשאלתכם, איך אני יודעת, הילדה לא הרגישה טוב, אז לא יצאנו בערב, נשארנו לראות מה יש...

הזמנו את המלון חודש וחצי מראש וביקשנו חדרים סמוכים, לא קרה. בין החדרים שלנו היו עוד עשרה חדרים ולא הסכימו להחליף, טענו כי המלון בתפוסה מלאה. אם הילדים היו קטנים יותר, הייתה בעיה. באחד החדרים הייתה נזילה במקלחון, שטופלה באותו רגע.

המלון, אכן, היה מלא, אך ערוך היטב למצב, העומס לא הורגש, לא בחדר אוכל, לא בבריכה ובטח לא בחוף הים שהיה ממש ריק.

יום 6

אחרי ארוחת בוקר, לקחנו מהקבלה כרטיסי כניסה לחוף פרטי של מלון "Riviera" במרחק של 350 מטר דרך יער יפייפה.

הים השחור! אצלי זה נוסטלגי, בתור ילדה כל שנה היינו מבלים חודש בים השחור בחצי האי קרים, כשהאי עדיין היה שייך לאוקראינה. החוף מסודר עם מיטות שיזוף (בתשלום נפרד, כל כיסא 27 ש"ח), שמשיות, לא המוני בכלל, רק לאורחי המלון ההוא ושלנו. חוף עם חול.

הדרך אל הים עוברת דרך יער סבוך ויפיפה

אחר הצהריים בילינו בבריכה של המלון עם מגלשות מים לקטנים. המתבגר התבודד בחדר קראתי באחד הפוסטים, שבטיולים עם מתבגרים חשוב לתת להם "ספייס", זה טוב לבריאות הנפש של כולם...

קרטינג.

Varna Karting Track

מסלול קרטינג שמתאים לנהיגה עצמית מעל גובה 1.40. הקטן שלנו 1.35, בכה שלא הרשו לו לנהוג, מסכן, ברומניה נהג לבד, שם היו רכבים גם לקטנים, אבל נרגע מהר כשהבין שגם לו יהיה הגה כשינהג עם האבא.

ישנה אפשרות של 5, 10 או 15 דקות. חייבים נעליים סגורות. המקום עובד עד שעה 23:00, בערב הרבה יותר נעים, לא חם.

עלות: 70 ש"ח לאדם לרבע שעה. ישנה אופציה גם חמש דקות ועשר דקות. ארבעתם עלו לרבע שעה, אני לא הייתי עולה גם אם היו משלמים לי.

ועוד 53 ש"ח תמונות ששלחו לנו למייל.

טיילת של חולות הזהב.

בערב יצאנו לטיילת ההמונית. ממש אילת לפני שריכזו את הבאסטות. מה אגיד לכם, לא כיף. המוני מאוד, לא נקי, מלא מסעדות, ריחות, באסטות עם מלא דברים מיותרים, חם ולח, מיצינו די מהר וגם נורא שמחתי שהמלון שלנו מרוחק קצת מההמולה הזו והרעש. (גילוי נאות, נולדתי בת 65 עכשיו מרגישה שהתבגרתי...). לצערי, נצטרך לחזור לכאן גם מחר, כי הבטחתי לילדה צמות ולקטן דגים לרגליים..

בבוקר הצטערתי שלא לקחנו עוד יום פה, בערב אחרי הטיילת הרגשתי שמיצינו את החופשה. מחר בלילה עוזבים.

עלות: 3600 שלושה לילות, שני חדרים הכל כלול.

יום 7

יום זהה לזה של אתמול, ארוחת בוקר, ים, ארוחת צהריים, בריכה, ארוחת ערב. ממש ממש כיף!

בערב חזרנו לטיילת, נשארו חובות...

יום 8

טיסת בוקר לארץ בשעה 5:30. (כן, זה המחיר של טיסות זולות, מוותרים על הנוחות בטיסות).

תובנות והמלצות:

* פרט לפארק ביום הראשון לא טיילנו בורנה, ממה שראינו, לא התרשמנו, ממש ברית המועצות שנות השמונים.

* גל החום פסח עלינו, מזג אוויר היה ממש נוח בערב קריר.

* קניות לא עשינו, לא נכנסנו לקניונים גם לא לקזינו.

* נדיר שמישהו דובר אנגלית. בני ארבעים ומעלה דוברים רוסית בצורה כזו או אחרת, ככל שהם מבוגרים יותר, כך הרוסית טובה יותר.

* המסקנה של כולנו, שנחזור לפה כל שנה, ממש חופשה מושלמת, ואם באים רק לחופשת בטן גב, כמו החלק השני של הטיול, אז זה ממש ממש שליש מחיר מאילת, אם לא פחות.

* בפוסט ציינתי את המחירים של מקומות הלינה והאטרקציות, העלות הכוללת של הטיול תלויה בהעדיפויות אישיות שלכם, מסעדות מישלן, או בישול ביתי, רמת המלונות וכ"ו.

זהו, מקווה שעזרתי למי שמתכוון להגיע לאיזור ונשתמע בטיול הבא

בקרוב אפרסם את הפוסט על שייט תעלות.

הירשמו כדי להתעדכן בעוד טיפים ורעיונות לטיולים

ואם לא תרשמו, אז איך תדעו על איזה עוד מקום אנחנו ממליצים?