חוצה ליטא זוגי

טיול בעונת הסתיו

4 :לילות
טיול זוגי

"וילנה היא נקודת הג'י של אירופה"

קראתי בכתבה הראשונה, שמצאתי על ליטא...אין מצב (!) להתעלם מאמירה כזו! זו אמירה מחייבת! זו אמירה, שדורשת בדיקה מעמיקה..

"בסיור של יומיים איתי, תכירו את ליטא בצורה טובה יותר, ממה שמכירים אותה חלק מהתושבים עצמם", קראתי בכתבה נוספת. עוד אמירה שקשה לדפדף, כי מי שמכיר אותי, או למד להכיר, יודע שאני אוהבת להכביד ולהעמיס על הטיולים שלנו, במיוחד כשזה בלי הילדים, כך שתהיה הרגשה של "מסע כומתה" לפחות.

כך בדיוק, תוך רבע שעה התגבש לו טיול לליטא. בשיחה שלי עם גינטסר, המדריך המקומי ששכרנו את שירותיו, החלטנו להוסיף יום נוסף כדי לרווח בכל זאת את הטיול ואת היום האחרון נגדיש לספא (יום נישואין, אז מוכנה "להוריד הילוך").

את הכרטיסים רכשנו כחודש מראש (קורונה מצליחה לעשות פלאים ומאלצת אותי להיות ספונטנית). כרטיס עם טרולי ותיק גב עלה לנו 117$ לאדם. ביטוח מורחב, כמובן, וזהו, הכל מוכן. טיול זוגי של ארבעה לילות.

יום 1

טיסת ערב עם וייזאייר, הטיסה ריקה לגמרי.

לפני הטיסה ממלאים טופס כניסה לליטא ומקבלים קוד QR, לביקורת דרכונים.

באפליקציה נוספת, ממירים את תעודת הקורונה לבר קוד מקומי, אותו דורשים לראות וסורקים בכל מסעדה ומקום סגור.

שני לילות ראשונים בוילנה לקחנו במלון "Rinno" ממש בכניסה לעיר העתיקה, מלון בוטיק קטן במחיר מצחיק, עם ארוחת בוקר ארופאית מעולה. החיסרון היחיד שאין מעלית.

יום 2

בשעה 10:30 נפגשים עם המדריך, ויום שלם עד שעה 17:00 מטיילים בוילנה. בחוץ קר מאוד! סביב חמש מעלות, עוברים בסמטאות של העיר העתיקה, עוברים את שכונת אוג'ופיס, שהיא שכונה של אומנים שקראו לעצמם מדינה בפני עצמה, רשמו חוקה, שמתנוססת בכניסתה ומתורגמת למעל 40 שפות עם סעיפים משעשעים, למשל: "זכותו של כלב להיות כלב" וכד'

מלא היסטוריה, תרבות, נ.צ של העיר והסיפורים שמאחוריהן.

על הדרך נכנסים להתחמם לבתי קפה קטנים שמפוזרים בהמוניהם בעיר העתיקה, והחלק הכי מרגש, בשבילי, זו השכונה היהודית. מקום בו נולד הגאון מליטא עם פסל לזכרו, פסל של הרופא ד"ר צמח שבאד,הופתעתי לגלות, שהוא ההשראה של "דר' איי בוליט", עם סיפור סופר מרגש על היווצרות שיר זה (אין רוסי אחד בקהל שלא מכיר את השיר). דר' צמח שבאד היה חברו של הסופר צ'וקובסקי. באחד המפגשים, פה בשכונה היהודית, ניגשה ילדה יהודיה קטנה וצנומה לרופא, היא לא הייתה חולה, אלא פשוט רעבה מאוד, רופא ראה זאת ונתן לה תלושים לחדר אוכל המקומי. הילדה אכלה והלכה, וכעבור זמן מה חזרה עם חתולה, וביקשה שדר' יעזור גם לחתול, כפי שעזר לה. המקרה ריגש מאוד את צ'וקובסקיי וכך נולד השיר.

המקום היה גטו יהודי, ועל גבי חומות בסמטאות מתנוססות תמונות של משפחות יהודיות, שכמובן, נספו כאן במלחמה.

מתיישבת על אחד הספספלים בשכונה ומדמיינת את סבתי, שגדלה בליטא, במשפחתה הענקית, החרדית, כמה יפה פה.. כמה רגוע.. כמה לא יאומן מה שקרה ממש ממש כאן לאחר מכן...

מסיימים את הסיור בנקודת תצפית מדהימה על יערות ונהר ו...בית הנשיא הענק מזכוכית שמחרב לגמרי את הנוף הפסטורלי וממש "תקוע" באמצע שמורת טבע המדהימה הזו. הזוי!

בערב חוזרים לעיר העתיקה לאחת המסעדות, משתוקקים לטעום את האוכל המקומי. בתפריט ליד כל מנה רשום מאיזו מאה המנה הזו, מאה ה 13, 14. הבעל מוצא עצמו אוכל בונה, אני צבי...מעניין, מה אגיד לכם...שמנו וי על "לטעום אוכל מקומי", מחר חוזרים לפרות.

המדריך מספר לנו למחרת, שביום הזה הלכנו 11 ק"מ...

יום 3

ממשיכים מערבה לעיירת טרקאי. עיירה קטנה וציורית עם בתי עץ בצבעוניים שונים לאורך הנהר. באמצע הנהר ניצבת טירת האי מאוד פוטוגנית, אליה מגיעים באמצעות גשר עץ. גם ליטא לא התאוששה עדיין מנזקי הקורונה, כך שגם פה אנחנו מטיילים לבד לגמרי. גינטסר מספר שבימים הטובים, פשוט הולכים פה בתוך ההמון, אמר שמעולם לא ראה את המקום כ"כ ריק. בעיניי זה מוסיף לאווירה, הלבד הזה.

הייתה אפשרות לשוט בסירה, בעלות של 5€, אני בטוחה שבקיץ זה ממש ממש נחמד, אך חששנו לקפוא למוות, כי ממש אבל ממש קר!

בעיירה זו גרים מאז המאה הארבע עשרה קהילת הקראיים עם היסטוריה מרתקת ביותר ושורשים ליהדות. גם בארץ יש לנו את בני הקהילה, בהמשך הנסיעה הארוכה ניסיתי לחפור קצת יותר בעניין ולהבין האם מותר לנו להתחתן איתם כדת משה וישראל, הבעל ציין שזו התעסקות ממש מוזרה לרגל יום הנישואין...אז אין לי תשובה בשבילכם...

לאחר סיבוב בעיירה, נכנסנו למסעדה קראית לטעום את המאפים המיוחדים שלהם, כשהמומלץ והמקורי הוא עם כבש. אם יוצא לכם לטייל פה, ממליצה לטעום.

קובנה (Kaunas)

זוהי עיר השניה בגודלה בליטא, הייתה פעם עיר הבירה, עיר נמל. בזמנו היא נחשבה למרכז יהודי משמעותי, כשבתחילת מלחמת העולם השניה, היהודים היוו בה כ 40% מהאוכלוסייה. רובם ככולם נרצחו כבר ב 1941 ע"י המקומיים בשיתוף עם הנאצים. (עוד לפני הפתרון הסופי). אגב, זוהי עיר בה גדלה לאה גולדברג.

גם כאן ישנה מצודה יפה, מרכז העיר בו יערך בקרוב קריסטמס מארקט (בתקווה) ובסוף יצאנו לרחוב המרכזי עם חנויות ומסעדות. מאוד מאוד קר כבר בעונה הזו ומעונן (תמיד), השרידים האחרונים של השלכת לגמרי מוסיפים לקסם של המקום.

עוזבים את העיר וממשיכים לנקודה המערבית ביותר של המדינה, לעיירת קיט פלאנגה. בדרך תופס אותנו גשם זלעפות וכולנו מקווים שהמצב ישתפר מחר.

לנים במלון מעולה Krepe.

יום 4

פלאנגה.

מזג האוויר, אכן, השתפר, אפילו יצאה השמש לכמה שניות. עשינו סיבוב בעיר פלאנגה היפה והמטופחת. בקיץ בעיירה הופכת להיות לממש ממש המונית עם מוזיקה רועשת והמולת הקיץ. הגענו למזח יפייפה שממשיך לתוך הים, רוח מטורפת, הריח המיוחד של הים הבלטי המוכר לי מילדותי, רעש השחפים- כיף! זורקים מטבע, גינטסר אומר שחייבים, כדי לחזור, וממשיכים. ממש, אבל ממש אשמח לחזור!

בחורף הים הבלטי קופא, והמזח הזה נראה דרמטי וקצת קריפי (ממה שראינו בתמונות במלון בו לנו).

בדרך, בשעה 11:00 נכנסים למעבדה בקלייפדה לבצע בדיקות קורונה, שהוזמנו מראש. 75€ לאדם. מתחייבים לתשובה למחרת בבוקר. קיבלנו תוצאות למייל בשמונה בבוקר למחרת.

Medecina practica laboratorija.

הרצועה הקורונית.

מדובר בחצי אי צר מאוד כשמצדו האחד זוהי הלגונה הקורונית ומצדו השני הים הבלטי. המקום מוכר כאתר מורשת ע"י אונסק"ו. במרכזו של האי זוהי נקודת חיבור בין ליטא לרוסיה. כדי להגיע לשם, עולים עם הרכב על המעבורת ומגיעים לאי. אורכו עד הגבול עם רוסיה כ 45 ק"מ. הדרך, פשוט, עוצרת נשימה בין יערות חורש בצבעי שלכת, מדהים! גינטסר מספר, כי גם העיירות הללו הן עיירות קיט, אבל יותר רגועות ו"אלטיסטיות" מפלאנגה ההמונית. עוברים מספר עיירות בדרך, יוצאים לים ומגיעים לעיר

האחרונה, נידה.

Nida

העיירה מדהימה ביופיה! בתי עץ המזכירים מאוד את הבתים הסקנדינביים בצבעי בורדו, ואני מדמיינת את עצמי מגיעה לפה בקיץ על הילדים לכמה ימים, נראה לי מושלם!

לאחר מסעדה עם מאכליי ים בעיקר, מתחילים את דרכינו חזרה. מזג האוויר חוזר להיות כפי שהוא אמור להיות בעונה זו, סגרירי, קר וגשום.

קלייפדה

בדרך חזרה, למרות מזג האוויר וחוסר רצון מוחלט לצאת מהרכב, גינטסר משכנע אותנו שאנחנו חייבים לראות את קלייפדה בטענה, שלא יהיה שקט אם נפספס אותה.

בגשם מטפטף ורוח חודרת, בריצה קלה מגיעים למרכז העיר, שנראית מאוד מאוד גרמנית עם קווים ישרים ומסודרים, מצביע על המרפסת עליה נשא היטלר את נאומו ב 1939 לאחר שסיפח את העיר לגרמניה. גינטסר מספר, שסבתו שגרה בקלייפדה נכחה בנאום זה. היטלר ידע להתבטאות ולשכנע, העם התרגש ובכה, גינטסר אומר שגם סבתו בכתה, כי הבינה מהנאמר, שאין להם סיכוי שם יותר, שהם יאלצו לברוח, וכך היה.

הכי כיף בימים כאלה לשבת ולהפשיר בבתי קפה הנעימים על כוס קפה או תה פטל במקרה שלי, שוב, טעמי הילדות. כל בית קפה מיוחד בדרכו.

נסיעה של כשלוש שעות חזרה לוילנה.

התוכנית המקורית הייתה להגיע בערב לעיירת ספא דרוסקינינקאי ולבלות שם חצי יום למחרת עד הטיסה. בדרך הוחלט לוותר, כי הדרך ארוכה מאוד ולא שווה לעשות את כל זה בשביל שעתיים וחצי שלוש של ספא, כי גם הדרך חזרה ארוכה.

אני בטוחה שנחזור אליה בעתיד הקרוב.

במקום, מחליטים לקחת לילה במלון מפנק במיוחד (דבר שלא עושים אף פעם) עם ספא בוילנה, ולבלות בו את החצי היום שנותר לנו.

הזמנו לילה במלון Narutis במרכז העיר העתיקה, מלון מטורף! 470 שח ללילה, כולל ארוחת בוקר וכניסה לספא והסכימו שנעזוב בשתיים בצהריים במקום 12:00.

יום 5

כאמור, אחרי ארוחת בוקר מפנקת במיוחד, בילינו את חצי היום בספא, כרגיל, לבד לגמרי. כל הבוקר ירד גשם, כך שלא הייתה לי הרגשת פספוס. חזרנו למסעדה מאתמול והביתה .

ולסיום ...

נ.ב

* כנראה, שזו לא העונה המושלמת לטיול בליטא, אבל הספקנו לראות את השלכת. המדריך אמר כל יום שזה ממש חריג מזג האוויר שיצא לנו, כי זה נדיר ביותר. רק בסוף זה הסתדר עם העונה.

* קר מאוד מאוד מאוד, אם בכל זאת אתם מגיעים, קחו בגדים חמים.

* איכשהו, באופן פרדוקסאלי הויקינגים האלה פה אוהבים חום, כך שבכל מקום סגור, חום איימים! כל לילה ישנו עם חלונות פתוחים, למרות שהיה קרוב לאפס מעלות בחוץ. מדובר בהסקה מרכזית, שלא ניתן להילחם בה...

* בעניין המדריך, אני ממליצה עליו בחום, בן אדם מבוגר, עם ידע רב. מעביר הדרכות ברוסית וליטאית. +37065630855.

* כמובן שאפשר בלי, אנחנו אוהבים מאוד מדריכים מקומיים, במיוחד בטיול קצר ובלי ילדים רמת ההדרכה גבוהה יותר, אינפורמטיבית ומעניינת מאוד. ממקדת ומיעלת את הטיול.

* קניות לא עשינו, לא נכנסנו לקניונים, כך שלא יכולה להגיד כלום על מחירים. מחירי מלונות תמצאו לכל כיס.

* מאוד מאוד נקי פה, בכל מקום, מטופח ונקי, פשוט מושלם!

* המסקנה של הבעל, שליטא בעיניו הכי יפה משלושת המדינות הבלטיות

ובהתחשב לזה שאני מאסטוניה, המדינה היפה בעולם everrrr, אמירה כזו היא בגידה במוסכמות!

* אההה, ומה עם נקודת הג'י, אתם שואלים?

כנראה, שתצטרכו לגלות בעצמכם.

זהו, מקווה שעזרתי למי שמתכוון להגיע לאיזור ונשתמע בטיול הבא

הירשמו כדי להתעדכן בעוד טיפים ורעיונות לטיולים

ואם לא תרשמו, אז איך תדעו על איזה עוד מקום אנחנו ממליצים?